Deelnemingen
Regionale Ontwikkelingsmaatschappij Innovation Quarter BV (ROM)
Regionale Ontwikkelingsmaatschappij Innovation Quarter BV (ROM)
Programma
Doel
Het stimuleren van de economische ontwikkeling in de regio Zuid-Holland en hiermee het versterken van de positie en de internationale concurrentiekracht van Zuid-Holland en Nederland.
Openbaar belang
Het stimuleren van de economische ontwikkeling in de regio Zuid-Holland en hiermee het versterken van de positie en de internationale concurrentiekracht van Zuid-Holland en Nederland.
Betrokkenen
Naast de gemeente Den Haag zijn de gemeentes Rotterdam, Delft, Leiden en Westland, het Ministerie van Economische Zaken, de provincie Zuid-Holland, de TU Delft Holding B.V., Libertatis Ergo Holding B.V., Erasmus MC, Academisch Ziekenhuis Leiden, Stichting Holdingsfonds Economische Investeringen Den Haag.
Bestuurlijk belang
De gemeente is als aandeelhouder bestuurlijk vertegenwoordigd op de jaarlijkse vergadering van aandeelhouders. De wethouder Bruines is inhoudelijk verantwoordelijk. Het aandeelhouderschap is in handen van wethouder Guernaoui.
Ambt. Benoemingen
N.v.t.
Aandelenbelang
0,79%
Materiële risico’s
Geen
Financieel belang
Aansprakelijkheid naar rato van inbreng op basis van“1 aandeel 1 stem”. De kapitaalstorting bedraagt € 500.000.
Ontwikkelingen
De voorlopige resultaten voor 2018 (nog afhankelijk van de accountantsverklaring) zijn begeleiding van 19 bedrijven met een vestiging naar Den Haag, waarvan tien samen met The Hague Business Agency (THBA). Daarnaast heeft IQ in 3 Haagse bedrijven geïnvesteerd en geholpen met cofinanciering en 25 nieuwe leads binnengehaald. Tenslotte heeft IQ bijgedragen aan nieuwe samenwerkingsverbanden tussen innovatieve ondernemers en waar nodig met kennisinstellingen en overheden. Bijdrage € 0,4 mln.
RNE.
De uitvoering van de Roadmap Next Economy is begin 2018 gepositioneerd bij IQ. Er is een team samengesteld met 5 transitiepadtrekkers en een programmamanager. De focus van dit team ligt op het verrijken van projecten met de RNE invalshoek om vervolgens aan de slag te gaan met interventies die binnen deze projecten nodig zijn om de transitie naar de Next Economy te bespoedigen. Inzet van het RNE team zal ook het komend jaar verbonden zijn aan deze onderwerpen, o.a. het slechten van barrières die voortkomen uit de innovatieprojecten Gevraagde subsidie voor de uitvoering van de RNE is € 200.000. Er wordt daarnaast financiering beschikbaar gesteld vanuit de provincie Zuid-Holland, MRDH en Gemeente Rotterdam. Ook Drechtsteden en Leiden leveren in 2019 een bijdrage.ZIP
De jaarafspraken 2018 bevatte ook een bijdrage aan een kwartiermaker om de mogelijkheden van een Zuid-Hollands Investeringsplatform (ZIP) te onderzoeken (€ 25.000). Dit team werkt aan het identificeren van relevante regionale investeringsprojecten, biedt maatwerkondersteuning bij het voor financiële partners aantrekkelijk maken van deze projecten, koppelt kapitaalbehoefte aan geschikte investeerders en begeleidt op deze wijze de totstandkoming van financieringsarrangementen voor projecten die bijdragen aan de transitie naar de Next Economy. Het ZIP dient tevens als regionale counterpart van Invest-NL, om zo de slaagkans van financiering vanuit Invest-NL te vergroten. Gevraagde subsidie voor de uitvoering van het ZIP is € 108.000. Er wordt tevens financiering beschikbaar gesteld vanuit de provincie Zuid-Holland, MRDH en Gemeente Rotterdam. Ook Drechtsteden en Leiden zullen komend jaar een bijdrage leveren.Meerjarenstrategie.
Eind 2018 is het nieuwe meerjarenplan 2019-2022 ‘Meer ImpaQt voor Zuid-Holland’ opgesteld. Dit plan zet in op strategische acquisitie (meer gericht op kwaliteit ipv kwantiteit) en biedt veel kansen voor de stad in de cross-overs met sterke sectoren in de regio. De Raad van Commissarissen en de aandeelhouders waaronder de Gemeente Den Haag hebben deze maand instemming verleend met dit plan.EBZ.
De EBZ (Economic Board Zuid-Holland) is in november opnieuw bijeengekomen. Hierbij is vervolg gegeven aan het ontwikkelen van een plan voor het versterken van de lobbykracht. Hiervoor heeft het secretariaat een kwartiermaker aan getrokken die in de komende maanden een plan zal uitwerken. Daarnaast is er vervolg gegeven aan de Human Capital aanpak (goedgekeurd in sept) De afgelopen maanden is het draagvlak voor de visie en aanpak getoetst bij bedrijven, onderwijs- en kennisinstellingen en overheden. De reacties zijn zonder uitzondering positief.Evaluatie.
In juli 2018 is er door wethouder De Mos en Bruines gezamenlijk opdracht gegeven tot een evaluatie van het acquisitielandschap (IQ en THBA). De resultaten zijn in november besproken met de wethouders en vervolgstappen worden nog overwogen.N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
Programma
Doel
BNG Bank N.V. (de nieuwe naam sinds 27 augustus 2018) is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. Met gespecificeerde financiële dienstverlening draagt de BNG bij aan zo laag mogelijke kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. De
strategie van de bank is gericht op het behouden van substantiële marktaandelen in het Nederlands maatschappelijk domein en het handhaven van een excellente kredietwaardigheid (Triple A). Daarnaast streeft zij naar een redelijk rendement voor haar aandeelhouders. De BNG biedt financiële diensten opmaat, zoals kredietverlening, betalingsverkeer, advisering en elektronisch bankieren. Daarnaast neemt zij deel aan projecten in de vorm van publiek private samenwerking (PPS). BNG Bank is betrokken partner voor een duurzamer Nederland. De bank ondersteunt overheidsbeleid door op basis van haar excellente kredietwaardigheid financiering tegen gunstige voorwaarden te verstrekken ten behoeve van gemeenten, woningcorporaties, zorg- en onderwijsinstellingen, projectfinanciering en andere instellingen met een maatschappelijk belang.Openbaar belang
Het beheer van de bank voor de publieke sector.
Betrokkenen
Overheden en instellingen op het gebied van volkshuisvesting, gezondheidszorg, onderwijs, cultuur en openbaar nut (publieke sector).
Bestuurlijk belang
Wethouder Guernaoui vertegenwoordigt Den Haag als aandeelhouder.
Ambt. Benoemingen
n.v.t.
Aandelenbelang
Materiële risico’s
Er is geen sprake van materiële risico’s. Vanaf boekjaar 2018 moet het eigen vermogen als percentage van het balanstotaal 3% bedragen. BNG Bank heeft hier in de afgelopen jaren rekening mee gehouden.
Financieel belang
De gemeente heeft € 2,894 mln beschikbaar gesteld aan gestort kapitaal. Het door de gemeente ontvangen dividend in 2018 bedroeg € 3,3 mln.
Ontwikkelingen
Het eerste halfjaar van 2018 bedroeg de nettowinst € 207 miljoen, een daling van € 35 miljoen ten opzichte van het eerste halfjaar 2017. De belangrijkste oorzaak van deze daling is een lagere bijdrage van de ongerealiseerde marktwaardeveranderingen van de financiële instrumenten in het resultaat financiële transacties, dat uitkwam op € 85 miljoen positief (eerste helft 2017: € 132 miljoen positief). Evenals in 2017 is het positieve resultaat financiële transacties vooral het gevolg van de effecten van het opkoopprogramma van de ECB op de financiële markten. Het renteresultaat is met € 220 miljoen nagenoeg gelijk aan het resultaat over het eerste halfjaar 2017. Evenals in 2017 is het renteresultaat positief beïnvloed door de gunstige tarieven voor nieuw aangetrokken financiering.De naar risico gewogen solvabiliteit is in de eerste zes maanden van 2018 verder toegenomen. De Tier 1-ratio steeg naar 38%. De leverage ratio,zijnde de verhouding tussen geleend vermogen en de hoeveelheid eigen vermogen van de bank, nam ten opzichte van ultimo 2017 toe van 3,5% tot 3,6%.
N.V. Dunea
N.V. Dunea
Programma
Doel
Voorzien in de behoefte van drinkwater en industriewater zowel binnen als buiten het distributiegebied. Daarbij moet Dunea voldoen aan de eisen van verantwoord natuurbeheer van het toevertrouwde duingebied met inachtneming van de eisen van verantwoorde waterwinning. Tevens beheert Dunea andere onderdelen van de waterketen zoals riolering en afvalwaterzuivering zowel binnen als buiten het distributiegebied.
Openbaar belang
Drinkwatervoorziening.
Betrokkenen
De aandeelhouders van Dunea zijn de 18 gemeenten in het verzorgingsgebied van Dunea. Naast de gemeente Den Haag (39,06%) zijn dit onder andere Leiden (9,6%) en Zoetermeer (9,68%). Eén keer per vijf jaar zal worden nagegaan of de verdeling van geplaatste aandelen in het kapitaal van Dunea overeenstemt met de verhouding van de inwoneraantallen van de gemeenten.
Bestuurlijk belang
Wethouder Guernaoui vertegenwoordigt Den Haag als aandeelhouder.
Ambt. Benoemingen
Geen ambtelijke benoemingen
Aandelenbelang
39,06%
Materiële risico’s
Geen
Financieel belang
Conform statuten keert Dunea geen dividend uit.
Ontwikkelingen
De nieuwe tarieven van Dunea zijn tijdens de aandeelhoudersvergadering op 22 november 2018 vastgesteld door de aandeelhoudende gemeenten. Net als in eerdere jaren heeft Dunea in 2018 de watertarieven verder omlaag kunnen brengen, mede op verzoek van de aandeelhoudende gemeenten. Daardoor worden klanten voor een deel gecompenseerd voor de verhoging van het BTW-tarief.
N.V. Eneco
N.V. Eneco
Programma
Doel
Het op betrouwbare, veilige en maatschappelijke verantwoorde wijze leveren van duurzame energie en daaraan gerelateerde innovatieve producten en diensten aan particuliere en zakelijke klanten
Openbaar belang
Het beheer van een energiebedrijf dat onder andere eigenaar is van de Haagse warmtenetten. Voor de financiën van de gemeente is waarde-behoud en rendement van het geïnvesteerd vermogen een doelstelling.
Betrokkenen
De aandeelhouders van het energiebedrijf Eneco zijn 44 gemeenten. De gemeente Den Haag bezit 16,55% van de aandelen. Rotterdam heeft 31,69% en Dordrecht 9,05% van de aandelen in bezit.
Bestuurlijk belang
Wethouder Guernaoui vertegenwoordigt Den Haag als aandeelhouder.
Ambt. Benoemingen
n.v.t.
Aandelenbelang
16,55%
Materiële risico’s
Geen
Financieel belang
Er wordt jaarlijks dividend uitgekeerd.
Ontwikkelingen
In 2018 heeft 92% van de aandeelhouders, inclusief de gemeente Den Haag (16,55%) zich aangesloten bij de aandeelhoudersovereenkomst voor verkopende aandeelhouders. Samen met de onderneming is de voorbereiding voor het verkoopproces gestart. Eind 2018 heeft dit geresulteerd in een keuze voor de verkoopvorm, een gecontroleerde veilingverkoop (RIS301482). Op 2 mei 2018 heeft de Centrale Ondernemingsraad van Eneco de Ondernemerskamer verzocht een onderzoek te gelasten naar het beleid en de gang van zaken bij Eneco(RIS300514). De Ondernemingskamer heeft op 18 juli 2018 een onderzoek gelast. De voorbereidingen voor het verkoopproces lopen door, mede geholpen door het feit dat de samenwerking tussen de transactieadviseurs, de aandeelhouderscommissie (AHC), Raad van Bestuur (RvB) en Raad van Commissarissen (RvC) goed is.
N.V. Haagse Milieu Services (N.V. HMS)
N.V. Haagse Milieu Services (N.V. HMS)
Programma Financiën
Doel Een efficiënte en op een kwalitatief hoogwaardig resultaat gerichte uitvoering van reinigingstaken. Deze reinigingstaken zijn het gevolg van of houden verband met publieke regelgeving evenals op contractuele basis in het algemeen belang. Onder deze reinigingstaken worden verstaan:
a) inzameling, overslag en het transport binnen het grondgebied van de gemeente Den Haag b) verlening van andere diensten op het gebied van reiniging en het verrichten van aanvullende activiteiten.Openbaar belang Het beheer van het bedrijf dat afvalinzameling en -verwerking in de stad Den Haag verzorgt. Voor de financiën van de gemeente is waardebehoud een doelstelling..
Betrokkenen De dienst Stadsbeheer van de gemeente Den Haag is opdrachtgever van N.V. Haagse Milieu Services.
Bestuurlijk belang Wethouder Guernaoui vertegenwoordigt Den Haag als aandeelhouder. De wethouder Van Tongeren vertegenwoordigt Den Haag als opdrachtgever van afvalinzameling.
Ambt. Benoemingen N.v.t.
Aandelenbelang Gemeente Den Haag is 100% aandeelhouder en in het bezit van het enige prioriteitsaandeel.
Materiële risico’s Er is geen sprake van materiële risico’s.
Financieel belang Het door de gemeente gestorte kapitaal betreft € 454.000. De gemeente ontvangt een gegarandeerd resultaatsaandeel van € 1,2 miljoen. Het overige resultaat is een verdeling van 50%-50% tussen de gemeente en Renewi Overheidsdiensten B.V. zolang het rendement voor Renewi Overheidsdiensten B.V. 10% of lager is. Indien het rendement hoger is dan 10% dan geldt voor het meerdere de verdeling: 75% voor de gemeente en 25% voor Renewi Overheidsdiensten B.V. Indien de NV verlies maakt dan wordt dit volledig gedragen door Renewi Overheidsdiensten B.V.
Ontwikkelingen Het netto resultaat in 2017 bedraagt € 3,6 mln. Dat is ruim € 1,1 mln. hoger dan in de begroting van HMS voor 2017 was verwacht. De belangrijkste oorzaken voor deze stijging zijn: Stijging van het aantal huisaansluitingen, in de begroting 2017 van HMS is dit aantal op nul gehouden;
- In 2017 zijn er werkzaamheden verricht die niet gebudgetteerd waren, waaronder meer werkzaamheden winterdienst en het schonen in de weekenden van alle glas-, papier-, PMD-en textielcontainers en een selectie van hotspot locaties van ondergrondse afvalcontainers;
- Verkoop van een aantal voertuigen met een positief resultaat. De opbrengst van deze verkoop is lager dan was begroot. Hierdoor zijn de overige opbrengsten gedaald van € 1,0 mln. naar € 0,6 mln. in 2017;
- In de begroting 2017 was een project ter stimulering van gescheiden afvalinzameling, Afval Loont, opgenomen. Deze activiteit is in 2018 gestart.
Het door de gemeente in 2018 ontvangen dividend bedroeg € 3,6 mln.
HTM Beheer B.V.
HTM Beheer B.V.
Programma
Doel
Beheermaatschappij van HTM Personenvervoer N.V. en HTM Railinfra B.V. Tevens beheerder van het OV-investeringsfonds Werelds Netwerk aan Zee wat met samenwerking tussen HTM en NS in 2013 tot stand is gekomen en wat nu wordt afgebouwd.
Openbaar belang
Het beheer van het bedrijf wat het openbaar vervoer in de regio Haaglanden verzorgt. Voor de financiën van de gemeente is waardebehoud en rendement van het geïnvesteerd vermogen een doelstelling.
Betrokkenen
Gemeente Den Haag
Bestuurlijk belang
De wethouder Guernaoui vertegenwoordigt Den Haag als aandeelhouder
Ambt. Benoemingen
Na een wensen- en bedenkingenprocedure is de directeur bestuurlijk en juridische zaken van de gemeente Den Haag benoemd als directeur HTM Beheer.
Aandelenbelang
De gemeente heeft 100% van de aandelen HTM Beheer in handen. HTM Beheer is op haar beurt 100% eigenaar van HTM Railinfra B.V. en 99,99· % eigenaar van HTM Personenvervoer N.V. 1 aandeel wordt gehouden door de MRDH.
Materiële risico’s
n.v.t.
Financieel belang
De gemeente heeft € 42,091 mln. beschikbaar gesteld aan gestort kapitaal.
Ontwikkelingen
Na het vertrek van NS als aandeelhouder in HTM Personenvervoer is de raad akkoord gegaan om de “beheerholding” HTM Beheer BV te ontbinden (RIS 295254). Na de ontbinding wordt de gemeente Den Haag, zonder tussenkomst van HTM Beheer BV, aandeelhouder van HTM Personenvervoer en HTM Railinfra.
HTM Beheer is opgericht om twee redenen. In de eerste plaats vanwege de wettelijke plicht om in de governancestructuur van HTM PV het verlichte structuurregime toe te kunnen passen. De tweede reden voor de oprichting was het beheer van het investeringsfonds WNAZ. Met het vertrek van NS als aandeelhouder en het afronden van het investeringsfonds WNAZ zijn er geen redenen meer om HTM Beheer te laten voortbestaan.
In 2016 is de gemeenteraad akkoord gegaan met de structuurwijziging en de ontbinding van HTM Beheer (RIS 295254). Na het akkoord van de raad heeft de uitvoering van de ontbinding langer op zich laten wachten. De reden voor de vertraging is dat de gesprekken met de Belastingdienst nog niet tot duidelijkheid over recent ingevoerde vennootschapsbelasting hebben geleid. Op basis van de gesprekken heeft de ontbinding van HTM Beheer geen invloed op de vennootschapsbelasting. De gesprekken zijn momenteel in een vergevorderd stadium en de verwachting is dat in het tweede kwartaal van 2019 een vaststellingsovereenkomst over de vennootschapsbelasting wordt gesloten. Dit betekent dat HTM Beheer in 2019 wordt ontbonden en dat HTM Personenvervoer een deelneming van de gemeente Den Haag wordt.N.V. Stadsherstel Den Haag en Omgeving
N.V. Stadsherstel Den Haag en Omgeving
Programma
Doel
Het behouden en restaureren van monumentale panden. Na bouwkundig herstel vindt functieherstel plaats door het monument een passende bestemming te geven. De gerestaureerde panden worden door Stadsherstel marktconform verhuurd en in een enkel geval verkocht. Daarnaast behoort de bevordering van monumentenzorg in het algemeen tot de doelstellingen.
Openbaar belang
Het beheer van het bedrijf dat zich bezig houdt met het behouden en restaureren van monumentale panden in Den Haag en omgeving.
Betrokkenen
Gemeente(n), banken, verzekeringsbedrijven, institutionele beleggers en bouwbedrijven.
Bestuurlijk belang
Wethouder Guernaoui vertegenwoordigt Den Haag als aandeelhouder.
Ambt. Benoemingen
n.v.t.
Aandelenbelang
De gemeente Den Haag heeft 21% van de aandelen.
Materiële risico’s
n.v.t.
Financieel belang
De omvang van het gestorte kapitaal is € 3,674 mln. Het door de gemeente ontvangen dividend in 2018 bedroeg € 92.000.
Ontwikkelingen
In 2018 zijn de werkzaamheden gestart in de voormalige kantoorvilla, dat
deel uit maakt van het in 2016 door Stadsherstel aangekochte complex De Drie Hoefijzers aan de Zwetstraat in Den Haag. Het voormalige bierdepot wordt in drie fases aangepakt, met na de kantoorvilla ook het koelhuis en de stallen. Tijdens deze eerste fase worden zes appartementen in de
kantoorvilla, drie 2-kamer appartementen en drie 3-kamer appartementen gerealiseerd. Het verbeteren van energie labels van huurwoningen en het plaatsen van zonnepanelen om zo een stap vooruit te zetten in het duurzaam omgaan met energie werd door Stadsherstel in 2018 verder voortgezet. Het in 2018 door de gemeente ontvangen dividend bedroeg € 92.000.N.V. Stedin Holding
N.V. Stedin Holding
Programma
Doel
Het verzorgen van veilig en betrouwbaar transport van gas en elektriciteit naar huishoudens en bedrijven en het beheer, aanleggen, aansluiten en
toekomstbestendig maken van de elektriciteits- en gasnetten, waarbij deze
betaalbaar en betrouwbaar moet blijven.Openbaar belang
Veilig aansluiten, beheer, aanleggen en toekomstbestendig maken van elektriciteits- en gasnetten en verzorgen van betrouwbaar transport van gas en elektriciteit naar huishoudens en bedrijven. Voor de financiën van de gemeente is waardebehoud en rendement van het geïnvesteerd vermogen een doelstelling.
Betrokkenen
De aandeelhouders van het netwerkbedrijf zijn 53 gemeenten in Zuid
Holland, Friesland, Noord-Brabant en Noord-Holland. De gemeente Den Haag bezit 16,55% van de aandelen. Rotterdam heeft 31,69% en Dordrecht 9,05% van de aandelen in bezit.Bestuurlijk belang
De wethouder Guernaoui vertegenwoordigt Den Haag als aandeelhouder.
Ambt. Benoemingen
n.v.t.
Aandelenbelang
16,55%
Materiële risico’s
n.v.t.
Financieel belang
Conform het vigerend dividendbeleid wordt 50% van de nettowinst ter beschikking gesteld aan de aandeelhouders voor uitkering als dividend. Er wordt jaarlijks dividend uitgekeerd. Het dividend van Stedin is mede afhankelijk van de regulering van de ACM (Autoriteit Consument en Markt). Deze regulering bepaalt hoe hoog de inkomsten van de energienetbeheerders mogen zijn. In 2017 is een nieuwe reguleringsperiode van vijf jaar ingegaan. Het dividend over 2018 wordt in 2019 aan de gemeente uitgekeerd.
Ontwikkelingen
In april 2018 zijn de statuten van Stedin Holding N.V. gewijzigd. Hiermee is overdracht van aandelen tussen de (publieke) aandeelhouders vergemakkelijkt, hebben de aandeelhouders meer invloed gekregen op de strategie van de onderneming; en meer zeggenschap over (des-)investeringen en het aangaan of afstoten van deelnemingen.
United Fish Auctions N.V.
United Fish Auctions N.V.
Programma
Doel
Het oorspronkelijke doel was het in stand houden en exploiteren van visafslag Scheveningen. Begin 2000 zijn de visafslag Scheveningen visafslag Stellendam en de visafslag Colijnsplaat gefuseerd. Door de fusie en de daarbij behorende positieve synergetische effecten, worden belangen van de visafslag Scheveningen beter gediend.
Openbaar belang
Het beheer van het bedrijf dat de visafslag Scheveningen in stand houdt.
Betrokkenen
Naast de gemeente Den Haag is ook de gemeente Goeree-Overflakkee aandeelhouder
Bestuurlijk belang
Wethouder Guernaoui vertegenwoordigt Den Haag als aandeelhouder. Wethouder Revis vertegenwoordigt Den Haag als opdrachtgever van bouwactiviteiten op Scheveningen. Wethouder De Mos vertegenwoordigt Den Haag uit hoofde van economie en buitenruimte. Van de vijf leden van de Raad van Commissarissen, worden er twee benoemd op bindende voordracht van de gemeente Den Haag. Het betreft hier echter geen leden van het college van B&W.
Ambt. Benoemingen
n.v.t.
Aandelenbelang
De gemeente Den Haag is in het bezit van 34% van de gewone aandelen United Fish Auctions (UFA). Daarnaast heeft Den Haag, net zoals de gemeente Goeree Overflakkee één prioriteitsaandeel. Deze prioriteitsaandelen dienen ervoor om te waarborgen, dat beide gemeenten een gelijke invloed op de UFA hebben en alle belangrijke besluiten alleen met instemming van beide prioriteitsaandeelhouders kunnen worden genomen. Gemeente Den Haag houdt 34% van de aandelen. Goeree-Overflakkee heeft 63%. Tot de tweede helft van 2016 had Noord-Beveland 3% van de aandelen. Deze zijn door N.V. United Fish Auctions ingekocht.
Materiële risico’s
n.v.t.
Financieel belang
Het door de gemeente gestorte kapitaal betreft € 1,202 mln.
Ontwikkelingen
Over het verslagjaar 2018 zal geen dividend worden uitgekeerd. De winst zal toegerekend worden aan het eigen vermogen van N.V. UFA. Het eigen vermogen is een buffer voor het opvangen van oninbare kredieten. UFA heeft deze buffer nodig. De UFA vestiging op Scheveningen heeft zich gepositioneerd als 3e visafslag van Nederland en ontwikkelt zich steeds meer tot een bepalende verkooplocatie van verse Noordzeevis. Dit resulteert in meer aanvoerders en groei in omzet. Om deze positie naar de toekomst toe verder te kunnen uitbouwen en de dienstverlening van UFA verder te kunnen continueren, is een renovatie van het huidige oude gebouw steeds meer een kritische succesfactor aan het worden. Gesprekken over het project Noordelijk Havenhoofd Scheveningen werden gecontinueerd in 2018, maar hebben nog niet tot overeenstemming tussen partijen geleid.
Gemeenschappelijke regelingen
Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH)
Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH)
Programma
Doel
De MRDH heeft als doel het verbeteren van de bereikbaarheid en van het economisch vestigingsklimaat.
Openbaar belang
De gemeente beoogt de bereikbaarheid en de werkgelegenheid en de economie van de stad te verbeteren. Dat komt in meerdere begrotingsprogramma’s tot uiting (programma 7, programma 11, programma 13).
Betrokkenen
MRDH is een gemeenschappelijke regeling van 23 gemeenten.
Bestuurlijk belang
De burgemeester is voorzitter, wethouder Van Asten is lid van het AB en tevens vz. van de bestuurscommissie VA, wethouder De Mos is lid van het AB, wethouder Bruines is lid van de BC EV. 5 Raadsleden zijn lid van de advies- en rekeningencommissies.
Ambt. Benoemingen
Geen.
Aandelenbelang
De gemeente Den Haag heeft een aandeel van 39/200 in het Algemeen Bestuur van de MRDH. In de bestuurscommissies telt iedere stem even zwaar.
Materiële risico’s
MRDH heeft de financiering van railvoertuigen en railinfrastructuur overgenomen van RET en HTM. Hiervoor is een risicoreserve gevormd. De reserve wordt gevoed door jaarlijks een risico-opslag van 60 basispunten over de bij de OV-bedrijven uitstaande leningen, garanties en borgstellingen in rekening te brengen. MRDH geeft in de 2e Bestuursrapportage een toelichting op dit risico. Het AB MRDH heeft op 14 december 2018 de 2e Bestuursrapportage vastgesteld.
Financieel belang
De bijdrage bedraagt in 2018 € 1.316.006 (€ 2,51 per inwoner) en wordt gedekt in het programma 2 College en Bestuur.
Ontwikkelingen
Het jaar 2018 stond in het teken van de nieuwe bestuursperiode en als gevolg daarvan het voorbereiden van een nieuwe strategische agenda.
Veiligheidsregio Haaglanden
Veiligheidsregio Haaglanden
Programma
Doel
Het bevorderen van goede samenwerking tussen de hulpdiensten,
gemeenten en andere partners in de regio op het gebied van crisisbeheersing.Openbaar belang
De besturen van de gemeenten Delft, Den Haag, Leidschendam-
Voorburg, Midden Delfland, Pijnacker-Nootdorp, Rijswijk, Wassenaar, Westland en Zoetermeer.Betrokkenen
Het voorkomen, beperken en bestrijden van brand en gevaar voor
mensen en dieren. Het toezicht houden op het strand en het redden van baders in nood en beheer van strandposten.Bestuurlijk belang
Het voorzitterschap van het dagelijks en algemeen bestuur is
opgedragen aan de burgemeester van Den Haag. Tijdens crises en rampen die de gemeentelijke grenzen overschrijden kan de burgemeester van Den Haag besluiten als voorzitter van de veiligheidsregio het opperbevel naar zich toe te trekken.Ambt. Benoemingen
Geen
Aandelenbelang
Er is sprake van een gewogen stemverhouding. Het nemen van
besluiten door het Algemeen Bestuur vindt plaats volgens de volgende stemverdeling:
gemeenten < 30.000 inwoners: 1 stem;
gemeenten > 30.000 tot 90.000 inwoners: 2 stemmen;
gemeenten > 90.000 tot 150.000 inwoners: 3 stemmen;
gemeenten > 150.000 tot 300.000 inwoners: 4 stemmen;
gemeenten > 300.000 inwoners: 5 stemmen.Materiële risico’s
In 2018 bestaan de incidentele risico’s uit de transitie landelijke meldkamerorganisatie en het (2e) loopbaanbeleid deze bedragen, in totaal € 0,542 mln. De structurele risico’s bedragen in totaal € 0,905 mln. en bestaan uit de ontwikkelingen vrije instroom vrijwilligers, wet normering rechtspositie ambtenaren, aansprakelijkheid dienstverlening, terrorismegevolgbestrijding en het werkgeversrisco WGA/WW.
In totaal gaat het om € 1,447 mln. Het weerstandsvermogen is € 1,458 mln.Financieel belang
De bijdrage van de gemeente Den Haag aan de Veiligheidsregio Haaglanden voor de taken Brandweer en Rampenbestrijding en Strandveiligheid bedroeg voor 2018 € 43,828 mln.
Ontwikkelingen
De VRH is een regionaal samenwerkingsverband van de negen gemeenten in de regio. Het doel van de VRH is het bevorderen van de veiligheid en zorg van allen die zich in het gebied van de VRH bevinden door de samenwerking tussen burgers, private en publieke partijen te stimuleren en te faciliteren. De grondslag voor de VRH ligt vast in de gemeenschappelijke regeling van de VRH. De VRH heeft de afgelopen jaren een positief financieel resultaat behaald. Deze voordelen vloeien grotendeels terug naar de deelnemende gemeneten. De resterende bedragen van het postief resultaat worden gebruikt door de 4 kolommmen van de VRH: Brandweer, GHOR, de Meldkamer en de Oranje Kolom (de gemeenten tezamen). Beleidsinhoudelijke ontwikkelingen betreffen de geoefendheid van de brandweer, waardoor inmiddels sparke is van een betere geoefendheid die boven de norm is uitgekomen. Tevens komt het percentage van de ‘prio-1 (binnenbrand) uitrukken’ boven de norm uit. Verder is veel aandacht geweest voor de regionale planvorming op basis van het nieuwe Regionaal Risicoprofiel 2019-2022 en het Regionaal Beleidsplan 2019-2022 waarvan o.a. ook de planvorming met betrekking tot terrorisme deel uitmaakt.
GGD Haaglanden
GGD Haaglanden
Programma
Doel
GGD: Het bewaken, bevorderen en beschermen van de gezondheid van de inwoners van de regio Haaglanden met producten en diensten die helpen gezond op te groeien en op te voeden, gezonder te leven en langer gezond te blijven.
VT: Het in samenwerking met collega-instellingen aantoonbaar voorkomen en stoppen van huiselijk geweld en kindermishandeling en zorgdragen voor herstel van schade bij de direct betrokkenen.Openbaar belang
De GR GGD & VT Haaglanden voert in het kader van o.a.de Wet Publieke Gezondheid c.q. Wet Maatschappelijke Ondersteuning activiteiten uit op het gebied van huiselijk geweld, gezondheidsbevordering, gezondheidsonderzoeken, infectieziektebestrijding en hygiëne.
Betrokkenen
De besturen van de gemeenten Delft, Den Haag, Leidschendam-Voorburg, Midden Delfland, Pijnacker-Nootdorp, Rijswijk, Wassenaar, Westland en Zoetermeer.
Bestuurlijk belang
De wethouder Parbhudayal is lid van het Dagelijks Bestuur en Algemeen Bestuur.
Ambt. Benoemingen
De Directeur Publieke Gezondheid (DPG) Haaglanden functioneert onder verantwoordelijkheid van het bestuur van de gemeenschappelijke regeling GR GGD-VT en is tevens directeur van de uitvoeringsorganisatie GGD onder verantwoordelijkheid van de algemeen directeur OCW, gemeente Den Haag (personele unie).
De Directeur Veilig Thuis (DVT) functioneert onder verantwoordelijkheid van het bestuur van de gemeenschappelijke regeling GR GGD-VT en is tevens manager van de uitvoeringsorganisatie VT onder verantwoordelijkheid van de algemeen directeur OCW, gemeente Den Haag (personele unie).Aandelenbelang
Den Haag heeft in het Algemeen Bestuur 29% van de stemmen.
Materiële risico’s
n.v.t.
Financieel belang
De gerealiseerde bijdrage van de gemeente Den Haag in 2018 was € 14 mln.
Ontwikkelingen
Per 1 januari 2018 is de gemeenschappelijke regeling herijkt. Het huiselijk geweld meldpunt ‘Veilig Thuis’ is ondergebracht in de gemeenschappelijke regeling GGD & VT Haaglanden. Beide uitvoeringsorganisaties zijn onderdeel van de gemeente Den Haag (uitvoeringsorganisatie GGD was dit al, per 1-1-18 is ook de uitvoeringsorganisatie VT onderdeel van de gemeente Den Haag).
Met de introductie van een dienstverleningsovereenkomst tussen het Algemeen Bestuur van de gemeenschappelijke regeling en de gemeente Den Haag wordt gezorgd dat helder is onder welke condities de gemeente Den Haag diensten levert en wat de regio mag verwachten.Regionaal Inkoopbureau H10
Regionaal Inkoopbureau H10
Programma
Doel
Uitvoeringsorganisatie van jeugdhulp. Behulpzaam bij inkopen van Jeugdhulp bij zorgaanbieders, bij controle en afwikkeling van declaraties, bij verstrekken voorschotten door gemeenten aan zorgaanbieders, ramingen per gemeente van zorgkosten etc. Alle betalingen aan Zorgaanbieders geschieden door de gemeenten zelf en de gemeenten gaan zelfstandig contracten aan met derden.
Openbaar belang
De regeling behartigt de belangen van de gemeenten op het terrein van uitvoering van inkooptaken op taakonderdelen binnen het sociaal domein.
Betrokkenen
De gemeenten Den Haag, Rijswijk, Zoetermeer, Delft, Pijnacker-Nootdorp, Voorburg-Leidschendam, Wassenaar, Voorschoten, Midden-Delfland en Westland
Bestuurlijk belang
Wethouder Parbhudayal is voorzitter van het driehoofdig bestuur. Besluiten worden genomen op basis van een gewogen stemverhouding.
Ambt. Benoemingen
Geen.
Aandelenbelang
Het aantal stemmen dat een lid in de vergadering kan uitbrengen, wordt bepaald door het aantal inwoners van de gemeente(n) door wiens college(s) van burgemeester en wethouders hij is aangewezen.
Materiële risico’s
n.v.t.
Financieel belang
Jaarlijks wordt circa 50 procent van de kosten (naar rato van inwonersaantal) van het inkoopbureau H10 door Den Haag vergoed.
Ontwikkelingen
In 2018 is de bestuurlijke besluitvorming in gang gezet om de gemeenschappelijke regeling te verlengen met maximaal twee jaar tot eind 2020.
Bedrijvenschap Harnaschpolder
Bedrijvenschap Harnaschpolder
Programma
Doel
Het ontwikkelen van 80 ha. bruto bedrijventerrein voor standaard en hoogwaardige bedrijven.
Openbaar belang
Het ontwikkelen en exploiteren van bedrijventerreinen. Harnaschpolder vervult een belangrijke functie voor Haagse bedrijven die hun activiteiten willen uitbreiden -en dat niet kunnen op hun huidige locatie- of zijn gevestigd op te herstructureren of transformeren (binnen-) stedelijke bedrijventerreinen. De hoofdactiviteiten om dit te realiseren bestaan uit de verwerving van gronden, het bouw- en woonrijp maken hiervan en de uitgifte van deze gronden aan bedrijven.
Betrokkenen
De gemeenten Den Haag en Midden-Delfland
Bestuurlijk belang
Het algemeen bestuur telt zes leden (drie leden per gemeente). Op dit moment zijn zowel de Haagse leden (wethouders De Mos, Bruines en Guernaoui) als de leden van Midden-Delfland van het algemeen bestuur afkomstig uit het college. Het dagelijks bestuur bestaat uit drie leden, twee aangewezen door de gemeente Den Haag en een door Midden-Delfland. De bestuursleden zijn wethouders.
Ambt. Benoemingen
Dhr. C. Boele, directie namens Den Haag
Aandelenbelang
De gemeenschappelijke regeling heeft geen aandelen.
Materiële risico’s
Ter dekking van de negatieve saldi op de grondexploitaties heeft de gemeente een tweetal voorzieningen gevormd.
Financieel belang
Positieve of negatieve eindsaldi op de grondexploitaties worden verdeeld tussen de twee gemeenten, waarbij Den Haag aansprakelijk is voor 85% van het negatieve saldo.
Ontwikkelingen
Van de bruto oppervlakte is bijna 55 ha netto uitgeefbaar bedrijfsterrein. In 2018 is 14 hectare uitgegeven, waarmee het totaal uitgegeven grond eind 2018 op circa 27,5 hectare lag, 17 hectare was belegd in koop- of reserverings-overeenkomsten en circa 10 ha nog beschikbaar was. In 2018 heeft de nadruk nog vooral gelegen op de uitgifte van kavels voor grootschalige logistiek en PDV (Bauhaus). Grote uitgiftes hebben plaatsgevonden aan Bauhaus, Van der Helm (na aanpassing van de waterpartij) en de 1e fase DHG. Tevens zijn reserveringen gesloten voor de laatste kavels voor logistiek. Daarmee wordt de focus verlegd naar de uitgiftes op de resterende kleinere kavels. Er is veel vraag naar deze kavels, maar de beschikbaarheid is beperkt. Gelet op het beperkte aanbod binnen Den Haag en de regio, zullen bedrijven strenger worden geselecteerd op de criteria: eindgebruiker, lokale/regionale ondernemer, werkgelegenheid en verplaatsing uit de deelnemende gemeenten. Naar verwachting zullen de resterende gronden worden uitgegeven binnen de resterende looptijd van de grondexploitatie (2023).
Industrieschap Plaspoelpolder (IPP)
Industrieschap Plaspoelpolder (IPP)
Programma
Doel
Het ontwikkelen en exploiteren van bedrijventerreinen
Openbaar belang
Het ontwikkelen en exploiteren van bedrijventerreinen
Betrokkenen
Gemeenten Den Haag en Rijswijk
Bestuurlijk belang
Het algemeen bestuur bestaat per 1 januari 2017 uit 7 leden van wie 3 uit Den
Haag: wethouders De Mos, Guernaoui en Bruines. Het dagelijks bestuur bestaat uit 3 leden van wie 1 uit Den Haag: wethouder De Mos. De leden van het algemeen bestuur zijn plaatsvervangend lid van het dagelijks bestuur. Het voorzitterschap wisselt jaarlijks. De gemeente Den Haag is hiermee rechtstreeks bestuurlijk vertegenwoordigd in het dagelijks en algemeen bestuur van het IPP. De gemeenteraad wordt in de gelegenheid gesteld zienswijzen kenbaar te maken op begrotingen en begrotingswijzigingen en ontvangt de jaarstukken en halfjaarrapportage ter kennisname.Ambt. Benoemingen
Dhr. C. Boele, directie namens Den Haag
Aandelenbelang
De gemeenschappelijke regeling heeft geen aandelen.
Materiële risico’s
Het IPP heeft een eigen financiële reserve waar binnen de risico’s worden opgevangen, waardoor Den Haag tot op heden geen voorzieningen heeft hoeven treffen ter afdekking van tekorten.
Financieel belang
Den Haag participeert voor 50% risicodragend in de exploitaties van het IPP.
Ontwikkelingen
Het IPP heeft in 2018 twee projecten in uitvoering, Hoornwijck (N-kavel) en Treubstraat Plaspoelpolder (herontwikkelingsproject). De N-kavel komt gefaseerd in 2019 en 2021beschikbaar. Het IPP heeft in 2018 de stedenbouwkundige, programmatische en marktverkenning voor de ontwikkeling van de kavels gestart. Project Treubstraat bestaat uit zes locaties. Twee van de zes locaties zijn inmiddels verkocht, waarvan een blijft behouden en een tweede wordt herontwikkeld. De andere panden komen voor sloop en nieuwbouw in aanmerking. Ontwikkelscenario’s zijn opgesteld en een tender wordt voorbereid. Momenteel wordt de locatie bouwrijp gemaakt.
Omgevingsdienst Haaglanden
Omgevingsdienst Haaglanden
Programma
Doel
De Omgevingsdienst Haaglanden is verantwoordelijk voor de vergunningverlening, toezicht en handhaving op milieugebied en de specialistische advisering op het gebied van milieu en Ruimtelijke Ordening voor negen Haaglanden gemeenten en de provincie Zuid-Holland.
Openbaar belang
Bescherming van mens en natuur tegen schade; uitvoering van vergunningverlening, toezicht en handhaving.
Betrokkenen
De gemeenten Delft, Leidschendam-Voorburg, Midden-Delfland, Pijnacker, Nootdorp, Rijswijk, Wassenaar, Westland en Zoetermeer en de provincie Zuid-Holland.
Bestuurlijk belang
De omgevingsdienst kent een Dagelijks Bestuur van vijf leden vanuit de aangesloten gemeenten en provincie. Vanuit Den Haag is dit wethouder Van Tongeren. De wethouders Van Tongeren en De Mos hebben zitting in het 13-koppig algemeen bestuur.
Ambt. Benoemingen
Geen
Aandelenbelang
De gemeente Den Haag heeft voor 27% stembelang in het Algemeen Bestuur.
Materiële risico’s
Het Algemeen Bestuur heeft op 27 juni 2016 de Nota Weerstandsvermogen en risicomanagement vastgesteld. De gewenste weerstandscapaciteit ligt tussen de 1,0 en 1,4. Daarnaast is bepaald dat de maximumomvang van de incidentele weerstandscapaciteit is gebaseerd op het risicoprofiel waarbij voor de gekwantificeerde risico’s en niet-gekwantificeerde risico’s wordt uitgegaan van een maximum van 5% van de bij begroting geraamde structurele exploitatielasten; voor het deel dat uitgaat boven de 5% zijn de deelnemers verantwoordelijk.
Financieel belang
De gemeente Den Haag heeft voor 27% stembelang in het Algemeen Bestuur. Hiermee heeft de gemeente Den Haag een financieel belang van 27% in de eventuele exploitatie tekorten en overschotten.
Ontwikkelingen
I. Per 1 januari 2019 is de systematiek voor afrekening aangepast van ‘afrekening op basis van voorcalculatie’ naar ‘afrekening op basis van nacalculatie (individuele verrekening per deelnemer).
II. Met ingang van 1 juli 2017 is een wijziging van het Besluit omgevingsrecht (Bor) van kracht geworden. Als gevolg hiervan zijn asbesttaken toegevoegd aan het basistakenpakket van de Omgevingsdienst. Het voornemen is dat de Omgevingsdienst de taak daadwerkelijk per 1 juli 2019 gaat uitvoeren (en gaat overnemen van de huidige uitvoeringsorganisatie (DSO)).
Publiek private samenwerking (pps)
WOM Den Haag Zuidwest
WOM Den Haag Zuidwest
Programma
Doel
Bijdragen aan de herstructurering van Den Haag Zuidwest, voortzetting van de prestatieafspraken met Vestia, verkoop van woningen en de afwikkeling van projecten.
Openbaar belang
De bevordering van stedelijke herstructurering en de uitvoering van het h3erstructureringsplan in het gebied Den Haag Zuidwest. Stedelijke herstructurering omvat onder meer het aanpassen van de binnenstedelijke woningvoorraad, evenals het verbeteren van de sociale en economische infrastructuur door o.a. het slopen van onroerende zaken en andere werken, het bouwrijp maken van grond, het bouwen en renoveren van woningen en het aanpassen van de verdere woonomgeving.
Betrokkenen
Gemeente Den Haag en Stichting Vestia
Bestuurlijk belang
Wethouder Guernaoui vertegenwoordigt de gemeente als aandeelhouder. Beleidsinhoudelijk zijn de wethouders Revis en Van Tongeren verantwoordelijk.
Ambt. Benoemingen
N.v.t.
Aandelenbelang
42%. Besluitvorming geschiedt unaniem, zeggenschap is dus gelijk verdeeld.
Materiële risico’s
Ter afdekking van de risico’s, rentelasten en het aandeel van de gemeente Den Haag in het negatieve saldo bij liquidatie van de WOM Den Haag Zuidwest is er een voorziening. In 2018 is er geen aanleiding geweest om de voorziening aan te passen
Financieel belang
De gemeente participeert door middel van de financiering van de door de WOM Den Haag Zuidwest te ontwikkelen projecten. Het financieringsplafond (in de vorm van kapitaalstortingen) is gesteld op maximaal € 80 mln. Eind 2018 is een verzoek om €6,6 miljoen kapitaal voor begin 2019 geaccordeerd. Begin februari 2019 is de betaling aan de WOM Den Haag Zuidwest gedaan. Eind 2017 is de voorziening ‘afwikkeling negatief saldo WOM Den Haag Zuidwest’ gevormd. Deze bedraagt € 11,1 mln. en dient ter afdekking van de risico’s, rentelasten en het aandeel van de gemeente Den Haag in het negatieve saldo bij liquidatie van de WOM Den Haag Zuidwest.
Ontwikkelingen
Sinds de oprichting heeft de WOM Den Haag Zuidwest 129 woningen voor starters en doorstarters gerealiseerd. Het betreft de projecten Quattro, Wildenborghstraat en De Raden nieuwbouw en renovatie. Daarnaast waren in 2018 252 woningen in ontwikkeling/voorbereiding: de projecten Meppelweg (111 woningen, in aanbouw) en Dedemsvaartweg (141 woningen, oplevering in 2020, een verdichting van circa 130%). Ook heeft de WOM Den Haag Zuidwest heeft samen met de gemeente Den Haag en Vestia een verkenning van de herontwikkelingsmogelijkheden in Moerwijk-Oost uitgevoerd. De WOM Den Haag Zuidwest is voornemens 177 nieuwe woningen te realiseren in Moerwijk-Oost (start bouw 2020).
Grondexploitatiemaatschappij Vroondaal B.V./C.V. (GEM Vroondaal)
Grondexploitatiemaatschappij Vroondaal B.V./C.V. (GEM Vroondaal)
Programma
Doel
De GrondExploitatieMaatschappij (GEM) CV heeft tot doel het uitgeven van grond t.b.v. realisatie van max. 2150 woningen in het midden van het hoge prijssegment in de nieuw te realiseren woonwijk. De GEM is ook verantwoordelijk voor de inrichting van het openbaar gebied en de (hoofd)infrastructuur binnen de grondexploitatiegebied.
Openbaar belang
De realisatie van de woonwijk Vroondaal binnen de door het College vastgestelde stedenbouwkundige en planologische kader.
Betrokkenen
Gemeente Den Haag, Bouwfonds Property Development BV (BPD), Synchroon BV.
Bestuurlijk belang
Wethouder Revis is inhoudelijk verantwoordelijk. Het gemeentelijk aandeelhouderschap is in handen van wethouder Guernaoui.
Ambt. Benoemingen
H. Harms – lid stuurgroep als vertegenwoordiger van de gemeentelijke aandeelhouder.
Aandelenbelang
De gemeente is 50% aandeelhouder in GrondExploitatieMaatschappij (GEM) Vroondaal Beheer BV (de beherend vennoot, die voor 4% participeert in de CV) en is voor 48% participerend in de GrondExploitatieMaatschappij (GEM) Vroondaal CV)
Materiële risico’s
De risico’s voor de gemeente worden voldoende afgedekt door voorzieningen en de bankgaranties van de partners van de GEM en VEM. De voorziening voor de verstrekte financiering wordt conform BASEL II minimaal jaarlijks herzien. Risico’s op de externe grondexploitatie worden jaarlijks meegenomen bij het MPG en indien noodzakelijk in het weerstandsvermogen meegenomen.
Financieel belang
Het aandeelhouders belang is gelijk aan het financieel belang.
In totaal deelt de gemeente voor 50% in het grondexploitatieresultaat van de GrondExploitatieMaatschappij (GEM) Vroondaal CV.
Ontwikkelingen
Om tot een versnelling in gronduitgifte te kunnen komen is de GEM Vroondaal aan de slag gegaan met de planvorming voor de deelgebieden Noord II, Zuid II en een restant van Zuid I. Dit heeft geleid tot verkavelingsplannen en ontwerpen voor de openbare ruimte, vervolgens in het bouwrijp maken van percelen grond. In 2018 zijn weer zo’n 200 woningen opgeleverd. In Noord I , voornamelijk bestemd voor vrijstaande woningen, ging de ontwikkeling ook voorspoedig. Om de voorraad kavels op peil te houden zijn hier circa 20 kavels bouwrijp gemaakt. Voor het Politie Opleidingscentrum “Levende Have” is het ontwerp voor het geluidsscherm uitgewerkt en zal in de tweede helft van 2019 geplaatst worden. In Zuid II is een tijdelijke basisschool geopend totdat de nieuwe school in Zuid I in 2021 in gebruik kan worden genomen. Doorlopende ontwikkelingen zijn de kwaliteitsimpuls Landschapspark Madestein en de aanpak van de Madepolderweg en de Madesteinweg.
Ontwikkelingsmaatschappij Vroondaal B.V./C.V. (VEM VRoondaal)
Ontwikkelingsmaatschappij Vroondaal B.V./C.V. (VEM VRoondaal)
Programma
Doel
Het projectmatig ontwikkelen van woningen in een extensief, groen stedelijk woonmilieu. De VEM CV ontwikkelt en realiseert voor eigen rekening en risico vastgoedprojecten.
Openbaar belang
De realisatie van de woonwijk Vroondaal binnen de door het College vastgestelde stedenbouwkundige en planologische kaders.
Betrokkenen
Gemeente Den Haag, Bouwfonds Property Development (BPD) BV en Synchroon BV.
Bestuurlijk belang
Wethouder Revis is inhoudelijk verantwoordelijk. Het gemeentelijk aandeelhouderschap is in handen van wethouder Guernaoui.
Ambt. Benoemingen
H. Harms – lid stuurgroep als vertegenwoordiger van de gemeentelijke aandeelhouder.
Aandelenbelang
De gemeente is 50% aandeelhouder in VastgoedExploitatieMaatschappij (VEM) Vroondaal Beheer BV (de beherend vennoot, die voor 4% participeert in de CV). Ook is de gemeente 48% eigenaar van de VastgoedExploitatie Maatschappij (VEM) Vroondaal CV.
Materiële risico’s
De risico’s voor de gemeente worden voldoende afgedekt door voorzieningen en de bankgaranties van de partners van de GEM en VEM. De voorziening voor de verstrekte financiering wordt conform BASEL II minimaal jaarlijks herzien. Risico’s op de externe grondexploitatie worden jaarlijks meegenomen bij het MPG en indien noodzakelijk in het weerstandsvermogen meegenomen.
Financieel belang
Het aandeelhoudersbelang is gelijk aan het financieel belang. In totaal deelt de gemeente dus voor 50% in het vastgoedexploitatierisico van de CV. De andere 50% dragen BPD en Synchroon.
Ontwikkelingen
De VEM Vroondaal C.V. en de VEM Vroondaal Beheer B.V. zijn per 31 december 2018 opgeheven (DSO/2018.559). Door afspraken met de Ontwikkelcombinatie (OC) Vroondaal V.O.F. is de exploitatie sluitend beëindigd.
Ontwikkelingscontrole Weteringseveld B.V./C.V. (OCWV)
Ontwikkelingscontrole Weteringseveld B.V./C.V. (OCWV)
Programma
Doel
Het realiseren van stadsuitbreiding in het, in de Vierde Nota Ruimtelijke Ordening Extra (VINEX) vastgelegde, gebied Wateringse Veld, alsmede de in 2016 toegevoegde locatie Erasmusveld Midden.
Openbaar belang
De realisatie van de woonwijk Wateringse Veld, binnen de stedenbouwkundige en financiële kaders van de VINEX en het gemeentelijke beleid, alsmede het plan Erasmusveld Midden.
Betrokkenen
De gemeente Den Haag en BPD (voorheen: Bouwfonds MAB Ontwikkeling B.V.), hebben de Ontwikkelingscombinatie Wateringse Veld (CV/BV) opgericht omdat beide partijen strategische grondposities hadden in het gebied.
Bestuurlijk belang
Het aandeelhouderschap is in handen van wethouder Guernaoui. De gevolmachtigde directeur betreft een ambtelijke benoeming.
Ambt. Benoemingen
Mw. C. Wareman - gevolmachtigd directeur van Wateringse Veld Beheer B.V. Dit directeurschap wordt gevoerd samen met een gevolmachtigde directeur (procuratiehouder) namens BPD.
Aandelenbelang
De gemeente participeert voor 50% in Wateringse Veld Beheer BV (de beherende vennoot van de CV, die voor 2% participeert in de CV). Met ontbinding van de Participatiemaatschappij Wateringseveld I BV heeft de gemeente het vennootaandeel in de CV van 49% van deze BV overgenomen. Besluitvorming geschiedt unaniem, zeggenschap is dus gelijk verdeeld.
Materiële risico’s
Geen
Financieel belang
Den Haag deelt voor 50% in het grondexploitatieresultaat.
Ontwikkelingen
Naast de voltooiing van de laatste 100 woningen in Wateringseveld is OCWV – met de vaststelling van de allonge op de Samenwerkingsovereenkomst begin 2016- ook verantwoordelijk geworden voor de ontwikkeling van het plan Erasmusveld Midden (vml. Volkstuinen) en de sportlocatie Monsterseweg. Op basis van een motie van de raad is de beoogde woningbouwontwikkeling van het sportveld Mozartlaan vervallen. Het plan voor Erasmusveld Midden (Proeftuin Erasmusveld) wordt nu verder uitgewerkt en vertaald in een Uitwerkingsplan bij het bestemmingsplan ten behoeve van de bouw van 355 à 375 woningen; het uitwerkingsplan zal in 2019 worden vastgesteld. Proeftuin Erasmusveld zal een uitgesproken groen en duurzaam karakter krijgen. Naar verwachting wordt in 2019 gestart met de woningbouw. Ten behoeve van de bouw van 50 à 60 woningen op de vml. sportvelden aan de Monsterseweg heeft het College eind november een Nota van Uitgangspunten vastgesteld. Op basis hiervan wordt gestart met de opstelling van een grondexploitatie en bestemmingsplan
Starterspanden Den Haag B.V./C.V.
Starterspanden Den Haag B.V./C.V.
Programma
Doel
Het beheer van het pand Televisiestraat 2 – 4 (De Schilde). De CV is onderdeel van het instrumentarium van de Gemeente Den Haag in het kader van de uitvoering van het gemeentelijk duurzaamheids- en economisch beleid.
Openbaar belang
De CV is een uitvoeringsinstrument van de gemeente voor de transformatie van De Schilde naar een bedrijfsverzamelgebouw voor Stadslandbouw, Duurzaamheid en Innovatie.
Betrokkenen
De Gemeente Den Haag en het Fonds Ruimte en Economie Den Haag (FRED) CV
Bestuurlijk belang
Het aandeelhouderschap is in handen van wethouder Guernaoui. De inhoudelijk portefeuillehouder was wethouder Van Tongeren. Vanaf 1 april 2019 gaat deze verantwoordelijkheid over naar wethouder De Mos.
Ambt. Benoemingen
N.v.t.
Aandelenbelang
De Gemeente Den Haag bezit 50% van de aandelen in de BV en 63% in de CV. De zeggenschap in de CV is als volgt verdeeld: gemeente (49), FRED CV (49) en Starterspanden Den Haag BV (2).
Materiële risico’s
Geen
Financieel belang
Conform het collegebesluit van 14 juni 2016 (RIS 294506) ontving de BV/CV een aanvullende kapitaalstorting waardoor het totaal van de kapitaalstorting door de gemeente komt op € 0,625 mln. Daarnaast heeft de gemeente een langlopende vordering (lening) van € 0,829 mln. op de CV.
Ontwikkelingen
In Starterspanden Den Haag CV zit 1 object: The New Farm, een bedrijfsverzamelpand van ca. 9.000 m2 ten behoeve van stadslandbouw, duurzaamheid en innovatie. Het businessplan en het concept zijn door het college vastgesteld op 14 juni 2016 en in 2017 en 2018 in uitvoering gebracht. De daadwerkelijke verbouwingswerkzaamheden hebben grotendeels in 2018 plaatsgevonden. Ook zijn er in 2018 al tijdens de verbouwing huurders aangetrokken. Begin juli 2018 is de grote publiekstrekker Urban Farmers - huurder van de dakkas - failliet gegaan. Dit heeft zijn weerslag gehad op lopende huuronderhandelingen en de aantrekkelijkheid van het pand voor nieuwe huurders. Er is in 2018 een REIS-subsidie verkregen voor de inrichting van startup-ruimtes. Een aantal startups heeft zich in 2018 al gevestigd in The New Farm.
Financieel heeft Starterspanden Den Haag CV een uitdaging, omdat de huurinkomsten achterblijven op de begroting. De verbouwing en andere uitgaven zijn wel binnen budget gebleven en er is tevens vanaf mei 2018 bezuinigd op uitgaven.Wijkontwikkelingsmaatschappij Stationsbuurt - Oude Centrum B.V./C.V.
Wijkontwikkelingsmaatschappij Stationsbuurt - Oude Centrum B.V./C.V.
Programma
Doel
De uitvoering van het herstructureringsplan voor de Stationsbuurt – Oude Centrum (RIS 144660) uit 2007 en het geactualiseerde beleid conform de commissiebrief “Evaluatie Wijkontwikkelingsmaatschappij Stationsbuurt – Oude Centrum BV/CV” (Ris 295106).
Openbaar belang
Bevorderen van de stedelijke herstructurering in het gebied Stationsbuurt – Oude Centrum.
Betrokkenen
Gemeente Den Haag en Staedion.
Bestuurlijk belang
Wethouder Revis is inhoudelijk verantwoordelijk. Het gemeentelijk aandeelhouderschap is in handen van wethouder Guernaoui.
Ambt. Benoemingen
n.v.t.
Aandelenbelang
De gemeente heeft 49,5% van de aandelen in bezit. De zeggenschap in de CV is als volgt verdeeld: gemeente (43), Staedion (47) en WOM BV (10).
Materiële risico’s
Geen
Financieel belang
Aandeelhouderschap van de BV en Houderschap commanditair kapitaal van de CV.
Ontwikkelingen
De WOM Stationsbuurt-Oude Centrum BV/CV is opgericht in 2008 met als doel een bijdrage te leveren aan de leefkwaliteit, aantrekkelijkheid en lokale economie van de Stationsbuurt. In 2018 zijn een aantal grotere projecten opgeleverd waaronder de v.m. Cinéma Americain (het voormalige Broekenpaleis) aan de Boekhorststraat en 19 nieuwbouwappartementen aan de Zuidwal/Lange Beestenmarkt, verdeeld over twee kavels. Daarnaast is voor een tiental verspreid liggende losse panden planvorming gestart c.q. is de uitvoering ter hand genomen op de locaties (Dunne)Bierkade, Bierstraat, Stationsweg, Paviljoensgracht e.o.
Tevens is er in 2018 gekeken naar de lange termijnontwikkeling voor de WOM Stationsbuurt-Oude Centrum. Hoewel er al het nodige bereikt is, blijkt uit overleg met de buurt, maar ook met instellingen op het gebied van veiligheid en ondermijning, dat er nog een aantal knelpunten in het onroerend goed in de buurt aanwezig is. Thans zijn er dan ook voorstellen in voorbereiding om de samenwerking in de WOM BV/CV te verlengen tot 2023. In de eerste helft van 2019 zal hier besluitvorming over plaatsvinden.
Coöperaties
Birgit
Birgit
Programma
Doel
BIRGIT heeft tot doel om voor Nederlandse gemeenten te voorzien in ICT-toepassingen ten behoeve van digitale dienstverlening en bedrijfsvoering. De coöperatie richt zich hierbij op het verwerven, (door)ontwikkelen, beheren en leveren van voorzieningen.
Openbaar belang
Betere dienstverlening en minder administratieve lasten voor burgers en bedrijven. De coöperatie levert een stelselbeheersysteem, dat hieraan bijdraagt door het mogelijk te maken om gegevens eenmalig in te winnen en meervoudig te gebruiken.
Betrokkenen
Gemeenten Den Haag, Rotterdam en Utrecht
Bestuurlijk belang
De gemeente Den Haag wordt in ALV vertegenwoordigd door een gemandateerde. In de praktijk is dit de dhr. M. Fraanje van de gemeente Den Haag. De gemeente wordt tevens vertegenwoordigd in de Raad van Commissarissen.
Ambt. Benoemingen
n.v.t.
Aandelenbelang
De vertegenwoordiger van de gemeente Den Haag maakt voor 1/3 deel uit van het bestuur en voor 1/3 deel uit de raad van commissarissen.
Materiële risico’s
n.v.t.
Financieel belang
De (jaarlijkse) bijdrage van Den Haag over het jaar 2018 betreft € 192.555,-
Ontwikkelingen
Er zullen technische ontwikkelingen zijn, waarbij rechtstreekse bronontsluiting via de landelijke voorzieningen het doel is. Dit in het kader van kostenbesparing en effectieve dienstverlening (afhankelijkheid van software leveranciers wordt dan verminderd of vereenvoudigd).
De doorontwikkeling van de coöperatie BIRGIT heeft in 2018 de nodige aandacht gevergd. Door opkomst van nieuwe ontwikkelingen (Common Ground, gewijzigde inzichten van deelnemende partijen en het aanstaande aflopende contract met de leverancier) is de doelstelling van de coöperatie nader beoordeeld en is een plan in voorbereiding over de voortgang van de coöperatie BIRGIT.Wigo4it
Wigo4it
Programma
Voornamelijk Programma 7 Werk en Inkomen) maar ook Programma 8 (Zorg, Welzijn, Jeugd en Volksgezondheid) en Programma 14 (Stadsdelen, Integratie en Dienstverlening)
Doel
Het doel van Wigo4IT is om voor de sociale diensten van de G4-gemeenten als één partij op te treden om hergebruik, ontwikkeling en gezamenlijk beheer van ICT-systemen mogelijk te maken. Deze samenwerking moet leiden tot een verbetering van de effectiviteit en doelmatigheid op het gebied van ICT. Verder heeft Wigo4IT een belangrijke coördinerende- en faciliterende rol bij intergemeentelijke communicatie- en overlegvormen. Voor de dienst SZW is het streven datWigo4IT optreedt als een betrouwbare en kwalitatieve goede leverancier en samenwerkingspartner.
Openbaar belang
Wigo4IT is opgericht om gezamenlijk gebruik, beheer en ontwikkeling van ICT-systemen voor en door de sociale diensten van de vier grote steden mogelijk te maken. Wigo4IT draagt, met een zakelijke en professionele klantbenadering zorg voor de ICT-facilitering van de primaire processen van de vier diensten. Verder draagt Wigo4IT bij aan de coördinatie en afstemming tussen de G4.
Betrokkenen
De sociale diensten van de gemeentes Amsterdam, Rotterdam en Utrecht.
Bestuurlijk belang
De directeur van de dienst SZW is bestuurslid, de wethouder heeft zitting in de algemene deelnemersvergadering.
Ambt. Benoemingen
De Algemeen Directeur van de dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheidsprojeten heeft zitting in het bestuur van de organisatie. Het gaat om mevrouw E.M. ten Hoorn Boer.
Aandelenbelang
Iedere gemeente heeft ¼ van het startkapitaal ingelegd. De gemeente Den Haag heeft dus een belang van 25% in Wigo4IT. Het feitelijke aandelenbelang is € 25.000
Materiële risico’s
Geen
Financieel belang
De gemeente Den Haag heeft een aandeel van 23% in de contributiebijdrage, verdeeld naar rato van het aantal bijstandsgerechtigden.
Ontwikkelingen
In 2018 heeft Wigo4IT gewerkt aan de verbetering van de basisdienstverlening van de kernapplicaties inclusief de daarbij gekomen business releases Edison. Daarnaast is gestart met de voorbereiding van de herbouw van de kernapplicatie inkomen: Socrates 3.0 en is de voorbereiding gestart om meerdere gemeentes te laten aansluiten. Tenslotte heeft het bestuur besloten on de borging van de integraliteit vanaf 2018 te borgen door te werken met een masterplan.
Stichtingen
Stichting Werkbij
Stichting Werkbij
Programma
7. Werk, Inkomen en Armoedebeleid
Doel
Via de Stichting Werkbij werden werknemers gedetacheerd. De organisatie trad op als werkgever van een aantal werknemers.
Openbaar belang
Via de Stichting Werkbij werden werknemers gedetacheerd bij bedrijven en instellingen, voornamelijk in de publieke sector. In het kader van uitvoering van het sociaal plan 2012 (afbouw wiw) trad de organisatie op als werkgever van een steeds kleiner wordende groep werknemers, in de leeftijdscategorie van 55-62 jaar. Er zijn geen werknemers meer in dienst. Er is geen directe bijdrage aan de Programmadoelstelling, omdat de organisatie zich in een fase van afbouw bevindt. Het bestuur van de stichting heeft inmiddels het ontbindingsbesluit genomen
Betrokkenen
Naast de dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheidsprojecten zijn er geen andere betrokkenen bij deze organisatie.
Bestuurlijk belang
Directeuren van de dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheidsprojecten hebben zitting in het bestuur van de organisatie. De gevolmachtigde is de heer R. Scholten, ambtenaar bij de dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheidsprojecten
Ambt. Benoemingen
Directeuren van de dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheidsprojecten hebben in 2018 zitting in het bestuur van de organisatie. Het gaat hier om mevrouw E.M. ten Hoorn Boer (voorzitter), de heer R. Dahmeijer (secretaris) en mevrouw M.D. Stam (penningmeester) completeren het bestuur. De gevolmachtigde is de heer R. , Scholten ambtenaar bij de dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheidsprojecten.
Aandelenbelang
100% gemeente Den Haag
Materiële risico’s
M.b.t eventuele risico’s is een reservering ad zie jaarrekening getroffen.
Financieel belang
De Gemeente Den Haag is voor 100% verantwoordelijk voor Stichting Werkbij.
Ontwikkelingen
De Stichting Werkbij is destijds opgericht om bijstandsgerechtigden via een detachering aan werk te helpen. Op haar hoogtepunt had de organisatie zo’n 2.200 wiw werknemers in dienst. In 2010 is door de gemeenteraad het besluit genomen tot afbouw van de wiw dienstbetrekkingen. De stichting fungeerde vervolgens nog als werkgever binnen het tot stand gekomen sociaal plan-wiw. Eind 2018 stonden nog slechts 2 kandidaten op de payroll. De stichting is per 1 januari 2019 ontbonden (RIS 301388). Conform de statuten heeft het Bestuur van de Stichting bepaald dat een eventueel overschot na vereffening terugvloeit naar de gemeente Den Haag, Programma Werk en Inkomen.
Stichting HEID
Stichting HEID
Programma
Doel
Het structureel beschikbaar stellen van kapitaal, langs de lijn van de Haagse economische visie, om gezamenlijk met private partijen een duurzame geïntegreerde stedelijke ontwikkeling te bewerkstelligen.
Openbaar belang
Stichting HEID investeert langs de lijn van de economische visie middels onderliggende fondsen in meer innovatie en ondernemerschap, in de koolstofarme economie en in werkgelegenheid en vestigingsklimaat.
Betrokkenen
De gemeente Den Haag.
Bestuurlijk belang
Het bestuur van stichting HEID bestaat uit 1 natuurlijk persoon benoemd door het College van B&W van de gemeente Den Haag.
Ambt. Benoemingen
Bestuurder - Wethouder Bruines; Fondsmanager - beleidsadviseur DSO.
Aandelenbelang
Stichting HEID kent als stichting geen aandeelhouders.
Materiële risico’s
Geen
Financieel belang
Geen. Wel hebben de gemeente en de stichting een subsidierelatie.
Ontwikkelingen
In 2018 is er vanuit de revolverende fondsen onder Stichting HEID verder geïnvesteerd in innovatie en ondernemerschap, in de koolstofarme economie en in werkgelegenheid en vestigingsklimaat. De in 2017 aangevraagde Europese subsidie voor het Energiefonds Den Haag is in 2018 gehonoreerd waardoor er nu ruim 7 miljoen aan nieuw kapitaal beschikbaar is voor duurzame energieopwekking en distributie. Verder zijn in 2018 de eerste drie leningen vanuit het VVE Duurzaamheidsfonds gepasseerd en is er vanuit het FRED fonds, met de eerste gerevolveerde middelen, nieuwe bedrijfshuisvesting in Den Haag mogelijk gemaakt. Ook is er vanuit HEID meegedaan in een derde investeringsronde van de World Startup Factory. Ondanks de groei van het fondsvermogen van HEID, door het verkrijgen van nieuwe subsidiemiddelen, blijven de operationele kosten van HEID laag waardoor HEID de doorbelasting van de kosten aan de onderliggende fondsen procentueel heeft kunnen halveren van 1% naar 0,5% van het fondsvermogen.
Verenigingen
Vereniging van Eigenaren (VVE) "De Wittebrug"
Vereniging van Eigenaren (VVE) "De Wittebrug"
Programma
Doel
Het beheren en exploiteren van het gebouw, de grond en de gemeenschappelijke zaken. Alsmede het behartigen van de gemeenschappelijke belangen van de eigenaren.
Openbaar belang
Het behartigen van de belangen van de gemeente Den Haag als gedeeltelijk eigenaar van het complex.
Betrokkenen
De gemeente Den Haag, alsmede Ahold Vastgoed, Allround Waddinxveen BV, Politie Bureau Huisvesting, en de VVE Wittebrug Woningen.
Bestuurlijk belang
De gemeente heeft zeggenschap in de VVE en wordt vertegenwoordigd door een medewerker van het Intern Diensten Centrum.
Ambt. Benoemingen
Namens de gemeente is de locatiebeheerder van de afdeling Facilitair Klantcontact Services van het IDC voorzitter en bestuurslid van de VVE.
Aandelenbelang
In de splitsingsakte is vastgelegd dat de gemeente voor 30 % eigenaar is van het pand.
Materiële risico’s
Geen bijzondere risico’s.
Financieel belang
In de VVE worden jaarlijks afspraken gemaakt over het (groot)onderhoud, de brandmeldinstallatie, de schoonmaakkosen en de verzekeringen. De jaarrekening over 2017 is beschikbaar. De VVE heeft over 2017 een balanstotaal van € 504.000. De administratie van de VVE wordt verzorgd door VT 2000 B.V.
Ontwikkelingen
Er zijn geen bijzondere ontwikkelingen.
Vereniging van Eigenaren (VVE) "De Wittebrug", woningen Weimarstraat 355/9 te Den haag
Vereniging van Eigenaren (VVE) "De Wittebrug", woningen Weimarstraat 355/9 te Den haag
Programma
Doel
Het beheren en exploiteren van het gebouw, de grond en de gemeenschappelijke zaken. Alsmede het behartigen van de gemeenschappelijke belangen van de eigenaren.
Openbaar belang
Het behartigen van de belangen van de gemeente Den Haag als gedeeltelijk eigenaar van het complex
Betrokkenen
De gemeente Den Haag, alsmede 2 particuliere eigenaren van appartementen.
Bestuurlijk belang
De gemeente heeft zeggenschap in de VVE en wordt vertegenwoordigd door een medewerker van het Intern Diensten Centrum.
Ambt. Benoemingen
Namens de gemeente is de locatiebeheerder van de afdeling Facilitair Klantcontact Services van het IDC voorzitter en bestuurslid van de VVE.
Aandelenbelang
In de splitsingsakte is vastgelegd dat de gemeente voor 50 % eigenaar is van het pand.
Materiële risico’s
Geen bijzondere risico’s.
Financieel belang
In de VVE worden jaarlijks afspraken gemaakt over het (groot)onderhoud en de verzekeringen van het pand. Het betreft zeer beperkte bedragen.
Ontwikkelingen
Er zijn geen bijzondere ontwikkelingen.
Vereniging van Eigenaren (VVE) Hulshoff-Bibliotheekcomplex
Vereniging van Eigenaren (VVE) Hulshoff-Bibliotheekcomplex
Programma
Doel
Het beheren en exploiteren van het gebouw, de grond en de gemeenschappelijke zaken. Alsmede het behartigen van de gemeenschappelijke belangen van de eigenaren.
Openbaar belang
Het behartigen van de belangen van de gemeente Den Haag als grootste eigenaar van het complex
Betrokkenen
De gemeente Den Haag en Hulshoff Design Centers te Voorschoten.
Bestuurlijk belang
De gemeente heeft zeggenschap in de VVE en wordt vertegenwoordigd door een medewerker van het Intern Diensten Centrum.
Ambt. Benoemingen
Namens de gemeente is de afdelingsmanager Facilitair Klantcontact Services van het IDC lid van het bestuur van de VVE
Aandelenbelang
Deze VVE is voor 9,9 % eigenaar van het stadhuis/bibliotheekcomplex. In de splitsingsakte is vastgelegd dat de gemeente voor 73 % eigenaar is van het betreffende gedeelte.
Materiële risico’s
Geen bijzondere risico’s.
Financieel belang
In de VVE worden jaarlijks afspraken gemaakt over hoofdtaken, de gevelonderhoudsinstallatie, de sprinklerinstallaties, de verzekeringen van het pand, en klein onderhoud. Over 2017 is een bedrag van € 20.000 aan kosten bij de VVE in rekening gebracht.. De gemeente betaalt hiervan 73%. Voor 2018 is een bedrag van € 23.000 begroot. De gemeente Den Haag voert de administratie van deze VVE
Ontwikkelingen
Er zijn geen bijzondere ontwikkelingen.
Vereniging van Eigenaren (VVE) Kantoor- /wooncomplex Willemstaete Scheveningseweg 255
Vereniging van Eigenaren (VVE) Kantoor- /wooncomplex Willemstaete Scheveningseweg 255
Programma
Doel
Het beheren en exploiteren van het gebouw, de grond en de gemeenschappelijke zaken. Alsmede het behartigen van de gemeenschappelijke belangen van de eigenaren.
Openbaar belang
Het behartigen van de belangen van de gemeente Den Haag als mede eigenaar van het complex
Betrokkenen
De gemeente Den Haag en bewoners VVE.
Bestuurlijk belang
De gemeente heeft zeggenschap in de VVE en wordt vertegenwoordigd door een medewerker van het Intern Diensten Centrum.
Ambt. Benoemingen
Namens de gemeente is de locatiebeheerder van de afdeling Facilitair Klantcontact Services van het IDC voorzitter en bestuurslid van de VVE.
Aandelenbelang
In de splitsingsakte is vastgelegd dat de gemeente voor 33 % eigenaar is van het pand.
Materiële risico’s
Geen bijzondere risico’s.
Financieel belang
In de VVE worden jaarlijks afspraken gemaakt over gevel onderhoud, (groot)onderhoud en verzekeringen. De kosten worden jaarlijks cfm de verdeelsleutel in de oprichtingsakte door beide eigenaren gedragen.
Ontwikkelingen
Er zijn geen bijzondere ontwikkelingen
Vereniging van Eigenaren (VVE) Kantoren en Woningen aan de Leyweg 807-813
Vereniging van Eigenaren (VVE) Kantoren en Woningen aan de Leyweg 807-813
Programma
Doel
Het beheren en exploiteren van het gebouw, de grond en de gemeenschappelijke zaken. Alsmede het behartigen van de gemeenschappelijke belangen van de eigenaren.
Openbaar belang
Het behartigen van de belangen van de gemeente Den Haag als grootste eigenaar van het complex
Betrokkenen
De gemeente Den Haag en Vesteda gevestigd te Den Haag.
Bestuurlijk belang
De gemeente heeft zeggenschap in de VVE en wordt vertegenwoordigd door een medewerker van het Intern Diensten Centrum.
Ambt. Benoemingen
Namens de gemeente is de afdelingsmanager Facilitair Klantcontact Services van het IDC lid van het bestuur van de VVE
Aandelenbelang
In de splitsingsakte is vastgelegd dat de gemeente voor 74 % eigenaar is van het pand.
Materiële risico’s
Geen bijzondere risico’s.
Financieel belang
In de VVE worden jaarlijks afspraken gemaakt over hoofddaken, de gevelonderhoudsinstallatie, de buitengevel, de sprinklerinstallaties, de verzekeringen van het pand, klein onderhoud enz. In 2017 is € 102.000 in rekening gebracht. Voor 2018 wordt een bedrag van € 90.000 begroot. De gemeente neemt 74% van deze kosten voor haar rekening. De gemeente Den Haag voert de administratie van deze VVE.
Ontwikkelingen
Er zijn geen bijzondere ontwikkelingen.
Vereniging van Eigenaren (VVE) Stadsdeelcomplex "Leidschenveen-Ypenburg"
Vereniging van Eigenaren (VVE) Stadsdeelcomplex "Leidschenveen-Ypenburg"
Programma
Doel
Het beheren en exploiteren van het gebouw, de grond en de gemeenschappelijke zaken. Alsmede het behartigen van de gemeenschappelijke belangen van de eigenaren.
Openbaar belang
Het behartigen van de belangen van de gemeente Den Haag als mede eigenaar van het complex
Betrokkenen
De gemeente Den Haag en Politie Haaglanden en DPB Vastgoedbeheer te Barendrecht.
Bestuurlijk belang
De gemeente heeft zeggenschap in de VVE en wordt vertegenwoordigd door een medewerker van het Intern Diensten Centrum.
Ambt. Benoemingen
Namens de gemeente is de locatiebeheerder van de afdeling Facilitair Klantcontact Services van het IDC voorzitter en bestuurslid van de VVE.
Aandelenbelang
In de splitsingsakte is vastgelegd dat de gemeente voor 25 % eigenaar is van het pand.
Materiële risico’s
Geen bijzondere risico’s.
Financieel belang
In de VVE worden jaarlijks afspraken gemaakt over gevel onderhoud, (groot)onderhoud, energieopslag, liftkosten enz. De jaarrekening 2017 is beschikbaar. De VVE heeft over 2017 een balanstotaal van € 331.000. De administratie van de VVE wordt verzorgd door VT 2000 B.V.
Ontwikkelingen
Er loopt momenteel nog een gerechtelijke procedure over de afwikkeling van onderhoud. Momenteel wordt een mediation- traject gevolgd om te bezien of er een minnelijke schikking mogelijk is.
Vereniging van Eigenaren (VVE) Stadhuiscomplex aan het Spui 68-70
Vereniging van Eigenaren (VVE) Stadhuiscomplex aan het Spui 68-70
Programma
Doel
Het beheren en exploiteren van het gebouw, de grond en de gemeenschappelijke zaken. Alsmede het behartigen van de gemeenschappelijke belangen van de eigenaren.
Openbaar belang
Het behartigen van de belangen van de gemeente Den Haag als grootste eigenaar van het complex
Betrokkenen
De gemeente Den Haag alsmede JOVI investments II gevestigd te Den Haag.
Bestuurlijk belang
De gemeente heeft zeggenschap in de VVE en wordt vertegenwoordigd door een medewerker van het Intern Diensten Centrum.
Ambt. Benoemingen
Namens de gemeente is de afdelingsmanager Facilitair Klantcontact Services van het IDC lid van het bestuur van de VVE
Aandelenbelang
Deze VVE is voor 90,1% eigenaar van het stadhuis/bibliotheekcomplex. In de 2 splitsingsakten (op 11-9-1998 en op 26-4-2005), die opgesteld zijn naar aanleiding van de aankoop van winkels door de gemeente is vastgelegd dat de gemeente uiteindelijk voor 87,7 % eigenaar is van dit deel van het stadhuis/bibliotheek- complex. Door de aankoop van het Forum complex in april 2017 is dit percentage toegenomen met 11,4% tot 99,1%
Materiële risico’s
Geen bijzondere risico’s.
Financieel belang
In de VVE worden jaarlijks afspraken gemaakt over de kosten van beveiliging en schoonmaak van het atrium, de hoofddaken, de gevelonderhoudsinstallatie, de sprinklerinstallaties, de kosten van bemensing van de meldkamer, de verzekeringen van het pand, en klein onderhoud. In 2017 is een bedrag van € 542. 000 in rekening gebracht. Voor 2018 is een bedrag van € 590.000 begroot. De gemeente neemt, na de aankoop van Forum, 99% van deze kosten voor haar rekening. De gemeente Den Haag voert de administratie van deze VVE.
Ontwikkelingen
Er zijn geen bijzondere ontwikkelingen.