Den Haag Nieuw Centraal (investeringsproject Fietsenkelder (FJ611))
Algemeen | Financieel | |||||
Datum van gegevens | 1-1-2019 | Looptijd | 2015-2019 | |||
Projectnaam | Den Haag Nieuw Centraal | Uitvoeringsbudget | 36,66 mln. | |||
Projectkenmerk | Investeringsproject | Planrealisatie | 79,65% | |||
Programma | Mobiliteit | Saldo eindwaarde | n.v.t. | |||
Portefeuillehouder | R. van Asten | Risicoprofiel | Hoog | |||
Samenvatting | 1-6-2018 | 1-1-2019 | ||||
Maatschappelijke effecten | GROEN | GROEN | ||||
Inhoudelijke kaders | GROEN | GROEN | ||||
Investeringen | GROEN | ORANJE | ||||
Risico's en bandbreedte investering | GROEN | ORANJE | ||||
Proces en informatie | ORANJE | ORANJE | ||||
Voortgang en planning | ORANJE | ORANJE |
Wijzigingen:
Middels een commissiebrief (RIS 301436)over de voortgang van de Fietsenkelder is aan de Raad het tekort van € 3,5 mln. op de fietsenstalling gemeld. Hierbij is ook aangegeven dat er naar verwachting extra middelen nodig zijn voor de realisatie van de verbindingstunnel en het ophogen van de post onvoorzien. Tevens is de raad geïnformeerd dat de fietsenstalling eind 2019 wordt opgeleverd door de aannemer en na verwachting medio 2020 kan worden opengesteld voor gebruik.
gereed is. Het tekort en de vertraging vallen buiten het kader en de raad is hier vooraf over geïnformeerd, waardoor de stoplichten voor Investeringen, 'Risico's en bandbreedte investering', 'Proces en Informatie' en 'Voortgang en Planning' op Oranje komen te staan. Zoals in de commissiebrief is aangegeven, zal er in het voorjaar een raadsvoorstel komen om het tekort van de ondergrondse Fietsenstalling te dekken (RIS 301436).
Omschrijving
Het fietsgebruik in Den Haag groeit. Met de toename van het aantal fietsen in de (binnen)stad moeten er voldoende stallingen komen. Om ook rond Den Haag centraal het fietsparkeren te verbeteren en tegemoet te komen aan deze toename, wordt er een fietsenstalling gerealiseerd onder het Koningin Julianaplein (KJ-plein). In de stalling kunnen na realisatie ongeveer 8.500 fietsen gestald worden. Daarmee is het één van de grootste fietsenstallingen van Nederland. De stalling staat in rechtstreekse verbinding met de stationshal. Reizigers lopen straks direct vanuit de stalling richting de treinen of ander openbaar vervoer.